کارگاه مادر و کودک

کارگاه مادر و کودک : ما معمولا وقتی به بازی فکر میکنیم یک حیاط بزرگ و توپ یا اسباب بازیهای مختلف به ذهنمان می رسد ولی نوزادان به هیچ کدام از انها احتیاجی ندارند. پدر و مادر و هر بزرگسال آشنایی برای بازی کردن با آنها کافیست.

معمولا وقتی کودکان آرام هستند و دست و پایشان را تکان می دهند یا از خودشان صدایی در می آورند آماده بازی هستند، پس به کودک فرصت بدهید به شما واکنش نشان دهد، لمس کردن و با هم خندیدن باعث ترشح هورمون اکسی توسین می شود و پیوند بینتان را قوی تر می کند.

 چه بازیهایی مناسب کودک است؟

  • کودک به نگاه کردن به چهره آشنا بسیار علاقمند است پس او را با فاصله کمی از خود قرار دهید و به ارتباط با او بپردازید مثلا به چشم هایش نگاه کنید، لبخند بزنید یا برایش ادا در بیاورید.
  • یکی از کارهایی که باعث رشد کودک می شود حرکتهای بدنی است پس در روز دست و پای کودکتان را ماساژ دهید.
  • یکی از جذاب ترین اسباب بازی ها برای کودک جغجغه است؛ نوزادان عاشق چیزی هستند که سر و صدا ایجاد کند به مرور زمان توجه اش به منبع صدا جلب می شود و با افزایش سن می تواند آن را با چشمانش دنبال کند و با دستهایش بگیرد.

می توانید از کتاب “صد بازی با نوزاد” و “مغز کودک من از بارداری تا یک سالگی” برای پیدا کردن بازی های بیشتر استفاده کنید.

یکی از کارهایی که هر جلسه در کلاسهای بازی (کارگاه مادر و کودک) انجام میشود، ماساژ کودک است. یادگیری و انجام ماساژ کار نسبتا ساده ای است شاید چند وسیله کوچک احتیاج داشته باشد و هزینه زیادی در بر ندارد مگر مقداری وقت؛ ولی فواید کوتاه مدت و دراز مدت آن برای کودکان زیاد است و از طرف دیگر والدین نیز با ماساژ کودکان ارتباط مثبت و خوبی با آنها برقرار خواهند کرد.

فواید ماساژ برای نوزادان:

  • سلامت و تندرستی کل بدن: تحقیقات نشان داده اند که کودکانی که با محبت و مهربانی لمس می شوند کمتر از آنانی که تماس محبت آمیز با والدینشان ندارند گریه میکنند یا بیمار میشوند. ماساژ گردش خون را بهبود می بخشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • احساس امنیت: ارتباط جسمی بین کودک و والدین ،احساس عشق و علاقه و ارزش را در او تقویت می کند و این احساس به رشد عزت نفس کمک می کند.
  • رشد جسمی: ماساژ خودآگاهی از جسم را افزایش می دهد و عضلات را محکم و مفاصل را منعطف می کند.
  • مهارت های اجتماعی: با لمس کودکانتان چگونگی برقراری ارتباط را به او آموزش می دهید. ماساژ به شما کمک میکند ارتباط غیر کلامی با کودکتان برقرار سازید و این موضوع باعث افزایش ارتباط زودهنگام با کودکتان خواهد شد در نتیجه کم کم توان برقراری ارتباط اجتماعی در کودک پدیدار می شود.

دوره های سلامت مادران

پیج اینستاگرام سلامت مادران

دیدگاه‌ خود را بنویسید