مزایای-شیردهی-با-پستان

مزایای شیردهی با پستان بسیار غیرقابل انکار می‌باشد. بی‌شک غذای ایده‌آل برای نوزاد، شیر مادر است. شیر مادر حاوی سلول‌های زنده، فاکتورهای رشد، عوامل ضدعفونی ‌کننده و ضدالتهابی است. ترکیب منحصربه‌فرد شیر مادر، بعلاوه تماس مادر و نوزاد حین شیردهی، باعث سلامتی و رشد و تکامل سیستم ایمنی کودک می‌شود.

مزایای شیردهی:

شیردهی هم برای مادر و هم برای شیرخوار مزایای بسیاری دارد. در زنانی که به کودک خود شیر می‌دهند، خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان آندومتر، دیابت نوع 2 و فشار خون کاهش می‌یابد.

همچنین شیردهی، خونریزی پس از زایمان و میزان باقیمانده افزایش وزن در دوران پس زایمان را در مادران کاهش می‌دهد. همینطور بازگشت تخمک‌گذاری را به تأخیر می‌اندازد. (البته شیردهی را نباید به عنوان روش قابل اطمینان برای پیشگیری از بارداری دانست).

تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف شیر مادر در شیرخوار، منجر به کاهش ابتلا به اسهال، عفونت گوش میانی، عفونت ادراری، بیماری‌های التهابی ریه و روده، دیابت نوع 1، خس ‌خس سینه در خردسالی و کاهش سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار می‌شود.  همچنین باعث افزایش هوش در دوران بزرگسالی خواهد شد.

مزایای شیردهی با پستان علاوه بر مزیت‌های بسیار تغذیه‌ای، ایمونولوژیک، روانشناختی و کاهش خطر بیماری‌های حاد و مزمن، از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه است. زیرا باعث کاهش بیماری‌ها و مرگ ‌ومیر مادران و کودکان می‌شود. این موضوع با تأثیر مثبت بر رشد شناختی و ارتقای سلامت جامعه، بهره‌‌وری اقتصادی را بهبود می‌بخشد.

دکتر هدی تفضلی هرندی

دیدگاه‌ خود را بنویسید