پوشک-گرفتن-بچه

آیا برای از پوشک گرفتن از كتاب های خاص استفاده كنيم؟

یکی از روش‌­هایی که فرایند از پوشک گرفته شدن و استفاده از دستشویی را برای کودکان تسهیل می‌کند خواندن کتاب و دیدن تصاویر آن هست. خوشبختانه در چند سال اخیر توجه به این موضوع بیشتر شده است. تعداد عناوین و تیراژ این‌‌گونه کتاب‌ها بیانگر اشتیاق و استقبال کودکان و والدین نسبت به این زمینه است. کتاب­های متفاوتی در مورد این موضوع وجود دارد، اما آنچه که کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است نحوه­ی خواندن این کتاب­ها برای کودکان و محتوای چنین کتاب‌هایی است.

بسیاری از والدین زمانی این کتاب‌­ها را برای کودکان خود می­‌خوانند که می‌­خواهند آن‌ها را از پوشک بگیرند و با این نیت کتاب خوانده می‌شود تا کودک همه‌­ی آنچه که در درون کتاب وجود دارد را یاد بگیرد و همان‌­ها را انجام بدهد و اینگونه کودکان را تحت فشار قرار می‌دهند. تمرکز بیش از حد بر روی کتاب­‌ها و هل دادن کودکان بدون در نظر گرفتن آمادگی­‌های روانی و فیزیولوزیکی کودک به جای تاثیرات مثبت آسیب‌­های جدی­ای را در پیش خواهد داشت.

کتاب‌­ها قرار است در مورد این مسئله زوایای متعددی را به کودک نشان دهند و در صورت تمایل کودک بدون هیچ اجباری نسبت به آنچه که خوانده شده است یا تصاویری که دیده شده است در مواقع لازم استفاده نماید. بنابراین استفاده از کتاب­‌های مربوط به این زمینه را از قبل از اینکه شروع به اقدام از پوشک گرفته شدن کودک نمایید. در لابلای کتاب­‌های دیگری که برای کودکان خود می‌خوانید از کتاب‌هایی با چنین موضوعاتی هم استفاده نمایید تا اینگونه از تمرکز بیش از حد بر روی این مسیله کاسته شود.

قبل از خواندن کتاب برای کودک از قبل آن را بخوانید و بررسی کنید که آیا این کتاب مناسب فرزندم هست یا خیر؟ زیرا بعضی از محتواها برای کودک شما مناسب نیست، به عنوان مثال کودکی که از افتادن در دستشویی می‌ترسد کتابی که تصویر آن نشان می‌دهد که کودکی در دستشویی افتاده است برای کودک شما دلهره‌آور است.

از کتاب‌­هایی که در این زمینه می­شود معرفی کرد:

کتاب: مامان بیا جیش دارم (انتشارات قدیانی)

اشاره به استفاده از لگن دارد با تصاویر واضح و رنگ آمیزی مناسب و به حالت شعر گونه.

کتاب: سبزی­ها شورت می­پوشند( انتشارات کتاب پارک)

اشاره به پوشیدن لباس زیر دارد با تصاویری گویا جملاتی کوتاه ساده و روان

کتاب: این پی­پی مال کیه؟ (انتشارات فاطمی)

اشاره یه دفع مدفوع در جانوران متفاوت دارد با تصاویری جذاب

دیدگاه‌ خود را بنویسید