اگر احساس شوکه شدن، ترس و نگرانی می‌کنید، بدانید که تنها نیستید و این احساسات کاملاً طبیعی است و این نیز مثل هر تغییر دیگری کمی نیاز به سازگاری دارد، ا گر این بارداری برنامه ریزی شده نباشد خوب مطمئناً این احساس شما بیشتر خواهد بود ولی این را هم بدانید که اگر این بارداری برنامه ریزی شده هم باشد همه این حالت‌های هیجانی مقطعی، طبیعی است.

یادتان باشد که لازم  نیست  یک شبه تبدیل به یک پدر خوب شوید، کم کم برای پذیرفتن این نقش آماده می‌شوید، در سال اول زندگی فرزندتان نیاز به داشتن مهارتهایی در مورد نگهداری از فرزند و همسرتان دارید که اینها را بامطالعه کتاب‌ها، شرکت در جلسات آمادگی برای پدر شدن و صحبت با دوستان و اطرافیان که چنین تجربه‌ای را داشته‌اند می‌توانید پیدا کنید.

خوشبختانه در حال حاضر کتاب‌های زیاد و مفیدی در این مورد می‌توانید پیدا کنید که با جزئیات این مسائل توضیح داده‌شده است، در جلسات پدرها هم می‌توانید سؤال‌ها و نگرانی‌هایتان را مطرح کنید و هم می‌توانید ازنظریات پدران دیگر استفاده کنید.

مزیت کلاس این است که حضور با دیگر پدران این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا متوجه شوید که خیلی از نگرانی‌هایتان با دیگران مشترک است و همچنین این امر باعث می‌شود که برخورد منطقی با این حادثه بزرگ زندگیتان داشته باشید.

تغییرات پدر:

زندگی از نگاه پدری که در انتظار به دنیا آمدن کودکش هست خارق العاده است البته کمی هم ترسناک، ا ز یک طرف به نظر می‌رسد اتفاقاتی که در آینده قرار است بیافتد چندان تحت کنترل نیست از طرف دیگر بسیار لذت بخش است که بدانید، در به وجود آمدن یک موجود الهی شریک هستید.

به‌عنوان یک فرد از شما انتظار می‌رود که قوی باشید، خیلی بالغانه رفتار کنید، همسرتان را حمایت کنید و هر چیزی را در کنترل خودتان داشته باشید ولی خیلی از چیزها هم هست که شما در مورد آنها نگرانید!

خیلی احساسات هم هست که هنوز درکش نکردید و به نظرتان چندان هم مردانه نیستند. در جامعه ما اینطور فرض می‌شود که تغییرات روحی و جسمی مختص مادر است و پدر و اطرافیان باید تغییرات او را درک کرده و بهش کمک کنند. در صورتیکه تغییرات روحی و حتی جسمی از لحظه پدر شدن چه در دوران بارداری و چه بعد از تولد فرزند در پدر به وجود می‌آید. تغییرات احتمالاً در مادر بسیار زیاد بوده و به وضوح بیشتر از پدر است، اما پدر نیز احتیاج به حمایت دارد، پدر عزیز این را بدان فقط دانستن تغییراتی که در همسرتان بوجود می‌آید کافی نیست در این بخش تغییراتی که در شما هم ایجاد می‌شود می‌پردازیم تا راحت‌تر بتوانید با آنها کنار بیایید.

نگرانی‌های احتمالی پدرها:

اگر دوست یا فامیلی دارید که به تازگی پدر شده است و می‌توانید با او صحبت کنید و احساسات خود را با او مطرح کنید می‌تواند بسیار مفید باشد که البته  یک مشاور خوب و حضور در کلاس نیز مفید است.

پس نگران نباشد برای گذاشتن مقررات خانه و روشی که می‌خواهید فرزندتان را تربیت کنید، هنوز وقت برای فکر کردن و تصمیم گرفتن دارید، اگر الگوها و روش‌هایی که خودتان با آن بزرگ شده‌اید را دارید وقت آن است که به‌طور جدی به آن فکر کنید و آنها را حل کنید و حتی اگر لازم بود با یک مشاور مشورت کنید. این را بدانید که ما بطور ناخودآگاه همان رفتارهایی را با فرزندمان می‌کنیم که والدین ما با ما کرده‌اند مگر روی آنها فکر کرده باشیم و بازنگری روی این رفتارها انجام داده باشیم و کاملاً روی آنها آگاهی داشته باشیم. در مورد این مسائل می‌توانید باهمسرتان مشورت کنید و باهم راه حلی برای آن پیدا کنید. نکته دیگری که خوب است بدانید این است که اگر رفتاری دارید و یا کارهایی

انجام میدهیدکه دوست ندارید فرزندتان آنها را انجام بدهد، وقت آن است که این رفتارها و کارها را کنار بگذارید.

برشی از کتاب پدر آگاه – نوشته: فیروزه روستا، شیرین شریفیان

انتشارات فراروان

دیدگاه‌ خود را بنویسید