آنچه باید مردان قبل از تشکیل لقاح بدانند

آنچه باید مردان قبل از تشکیل لقاح بدانند

وقتی صحبت از سلامت همه جانبه قبل از بارداری می شود، همه توجهات معطوف به زنان می گردد. اما مردان نیز که قرار است پدران آینده باشند پس لازم است نکات مهمی را مد نظر قرار دهند.

وجود یک اسپرم و تخمک سالم(هردو) می تواند تضمین کننده یک بارداری سالم و کم خطرتر باشد.

قبل از اقدام به این امربه این پرسشها پاسخ دهید:

آیا هردو رضایت دارید؟

آیا شرایط مالی مهیاست؟

آیا مهارتهای ارتباطی لازم با یکدیگر دارید؟

در ارتباط با دوران قبل بارداری، بارداری و پس از آن، به عنوان پدر آینده چقدر اطلاع دارید؟

بعنوان یک مرد آماده پذیرش مسئولیت پدری هستید؟

مهارتهای ارتباطی لازم با همسر را دارید؟ به عبارت دیگررابطه شما به یک تعادل خوب رسیده است تا عزیز دیگری به این جمع اضافه شود؟

فرزندآوری مانند هرتحول مهم دیگرزندگی، نیازمند آگاهی، دانش، برنامه ریزی و تصمیم گیری درست است و یکی از مهم ترین این عوامل داشتن ارتباط خوب زوجین با هم، همراهی، حمایت و همدلی است.

یک رابطه خوب فضای امن در خانه ایجاد می کند. این امنیت وآرامش برای زوجین، جنین و پس از آن نوزاد ضروری است. این امنیت سبب ایجاد دلبستگی بین مادر و جنین، یک بارداری سراسر آرامش و در نهایت یک زایمان خوشایند است.

آنچه باید مردان قبل از تشکیل لقاح بدانند

ارتباط خوب مستلزم داشتن مهارت عشق ورزیدن، مهارت خوب گوش کردن، مهارت ارتباط موثر، مدیریت استرس و هیجانات است و همه این ها آموختنی است.
یک همسر آگاه می داند که برای داشتن فرزندی سالم، باید حمایت خوبی از مادر داشته باشد.اگر قائل به افزایش انواع هوش های جنین است باید همراهی و همدلی بیشتری با مادر داشته باشد و این میسر نخواهد شد مگر این که زوجین باهم در جهت آموختن قدم بردارند.کلاسهای اموزش قبل بارداری و دوران بارداری بسیار راهگشا خواهد بود.
در دنیایی که پرورش یک گیاه نیازمند یادگیری است پرورش یک انسان متعادل، مستلزم داشتن عشق، آگاهی، صبوری وهمراهی است.
در این مقاله نکات و توصیه های لازم، مخصوص پدران آینده را بررسی خواهم کرد، امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

1-استعمال دخانیات، الکل و مواد مخدررا باز نگری کنید:

دود سیگار سبب کاهش تعداد اسپرم و حرکات آن می شود .(دربررسی اسپرم،حرکت، تعداد،شکل اسپرم،سیال بودن و…چک می شود.)تولید اسپرم 3 ماه طول می کشد، پس هر تغییری که امروز انجام شود حداقل تا 3 ماه آینده نشان داده نمی شود. دود سیگار برای جنین هم مضر است. زنانی که در معرض دود سیگار قرار دارنداحتمال تولد نوزاد با وزن کم، 20% بیشتر از زنان دیگر است.
مصرف الکل تولید اسپرم را کاهش داده و تشکیل اسپرم های غیر طبیعی نیز افزایش می یابد.

2- در محیط هایی که مواد سمی و خطرناک وجود دارد قرار نگیرید:

مردانی که در محیط های آلوده به مواد شیمیایی صنعتی، فلزات سنگین، حشره کش ها، رادیواکتیو و……قرار می گیرند، احتمال نازایی در آن ها وجود دارد. این مواد روی پوست، مو، کفش، لباس، ابزار کار و ….قرارگرفته و حتی به خانه منتقل شده و اثرات منفی را روی دیگر افراد خانواده خواهد داشت.
این مواد شامل: استن، دی نیتروتولوانس، اتیلن گلیکول، سرب، مس، جیوه، پرکلرواتیلن و….
مشاعلی مانند:
بخش رادیولوژی، کارخانه های تولید سموم دفع آفت،رنگرزی و نقاشی، صنعت تولید لامپ تصویر تلویزیون، جوشکاران و….

3- درمان بیماری های مختلف:

بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های کلیوی، اختلالات هورمونی، اریون، واریکوسل، بیماریهای منتقله از راه تماس جنسی و….می توانندسبب اختلالاتی در اسپرم و حتی نازایی شوند.

4- داشتن وزن مناسب:

افزایش و یا کاهش وزن زیاد می تواندخطراتی را به دنبال داشته باشد، مثلا بروز دیابت، بیماری های قلبی و نازایی. پس برای داشتن وزن مناسب، یک سبک زندگی سالم شامل تغذیه، خواب و ورزش نیاز است که به طور خلاصه در ذیل به آن پرداخته می شود.
تغذیه مناسب: شامل میوه جات، سبزیجات، پروتئین ها، حبوبات، لبنیات و…
ویتامین های مورد نیاز(C , B12 , E) ، روی، اسید فولیک، سلنیوم که همه در بهبود کیفیت اسپرم موثر هستند. مثلا سلنیوم کمک می کند خطر تولد با نقص ژنتیکی کمتر شود.(البته تجویز همه مکمل ها با نظر پزشک)
کمبوداسید فولیک می تواند احتمال وجود کروموزوم های غیر طبیعی در اسپرم را افزایش دهدو یک اسپرم غیر طبیعی، اگر با تخمک ترکیب شوداحتمال سقط افزایش می یابد.بیش از نیمی از سقط های سه ماهه اول به علت اختلالات کروموزومی است.غذاهای حاوی فولات شامل کاهو، سبزیجات با برگهای تیره، مرکبات، غلات سبوس دار، حبوبات و….
دریافت کافی روی کمک به نگه داری سطح هورمون تستوسترون نرمال در بدن می کند.
مصرف کافئین را کم کنید زیرا کافئین بالا سبب کاهش غلظت و تعداد اسپرم می شود.کافئین در چای، قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا وجود دارند.
خواب کافی سبب افزایش کیفیت اسپرم می شود.
توجه کنید که سه عامل تغذیه، خواب و ورزش مناسب، سبب کاهش استرس و تنش در مردان است.توجه داشته باشید که در مردان نیز مانند زنان، پس از بارداری احتمال بروز افسردگی وجود دارد.بنابراین با جسم و روح سالم مدیریت پدر شدن بهتر صورت می گیرد.

5- چون بیضه ها در بیرون بدن قرار دارند، گرمای زیاد در این ناحیه می تواند اثر تضعیف کنندگی روی اسپرم ها داشته باشد. پس لباس زیر تنگ مناسب نیست.

زمان استفاده از سونا و جکوزی را به حداقل برسانید.( دوبار در هفته، حداکثر 15 دقیقه)

نکته آخر:

توجه به تاریخچه خانوادگی و وجود بیماریهای مختلف بسیار حائز اهمیت است.حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید تا بررسی های ژنتیکی لازم صورت گیرد.بررسی های ژنتیک می تواندوجود سقط های مکرردر همسر، مرده زایی، نازایی و….را تحت بررسی دقیق و درمانهای مناسب قرار دهد.

منابع:

https://cdc.com

WWW.PARENTS

پیج اینستاگرام سلامت مادران

کتاب مهارتهای زندگی اثرکریس کلینکه

دیدگاه‌ خود را بنویسید