مراقبت-های-پس-از-زایمان

مراقبت های بارداری محدود به زایمان نمی‌شود و بعد از آن هم مهم است. از این رو مراقبت های پس از زایمان را باید جدی گرفت. به همین خاطر در این مقاله به چند نکته اساسی در این زمینه پرداخته شده است.

بلند کردن کودک:

یکی از توصیه‌های مهم پس از زایمان این است که مادر نباید اجسام سنگین را بلند کند؛ زیرا باید فشار روی ناحیه شکم و کف لگن را به حداقل برساند. اما نکته مهم این است که نوزاد هفته‌به‌هفته وزن گرفته و بطور معمول در طول روز باید بارهاوبارها توسط مادر در آغوش گرفته شود. همچنین مادر مجبور است مرتب خم‌وراست شود. بنابراین لازم است توصیه‌هایی را رعایت کند تا اختلالی در ساختار بدنی او ایجاد نشود.

ابتدا نزدیک کودک بنشینید. (یک زانو روی زمین گذاشته شود.) کشش در پشت ایجاد کرده، یک دست زیر باسن کودک و دست دیگر را پشت سر و گردن او قرار دهید، نوزاد را در آغوش بگیرید. سپس با بازدم و انقباض عضلات ناحیه کف لگن، شکم و باسن با فشار کف پاها از زمین بلند شوید. (مثل بستن زیپ شلوار تنگ که با انقباض شکم و باسن، این دو نقطه را به هم نزدیک می‌کنید.)

توان‌بخشی پرینه:

مراقبت و توان‌بخشی پرینه پس از زایمان در هر دو گروه زایمان طبیعی و سزارین لازم است.گرچه در سزارین این ناحیه، خروج کودک را تجربه نکرده؛ اما به دلیل حاملگی و تغییرات ناشی از آن؛ نیاز است که مراقبت از عضلات شکم و پرینه حتما صورت گیرد. توجه شود که فعالیت‌های روزانه همراه با بازدم و انقباض عضلات کف لگن و شکم باشد. این امر به تقویت عضلات زیر شکم کمک کرده و دردهای مادر در این ناحیه کاهش می‌یابد.

جهت انقباض پرینه (کف لگن) این چنین عمل کنید:

مثل این که می‌خواهید جلوی دفع ادرار یا خروج گاز یا مدفوع را بگیرید. با بازدم پرینه را جمع کنید؛ مثل آسانسور که  به سمت شکم، بالا می‌رود البته با انقباض عضلات شکم و باسن.

اگر باشی در ناحیه پرینه ایجاد شده نگران نباشید. این تمرینات باعث تسکین درد شده و ترمیم سریع‌تر صورت می‌گیرد. فقط توجه کنید در ابتدا مدت زمان انقباض را  از ۲ تا ۳ ثانیه شروع کرده و به مرور افزایش دهید.

همچنین، چیزی که گاهی باعث درد می‌شود فشار به سمت پایین و جلو است مثل زمان عطسه، سرفه، خنده و حرکات ناگهانی دیگر. در این شرایط دست‌ها را زیر شکم قرار دهید و شکم را نگه دارید، این امر کمک می‌کند شکم به سمت بالا و داخل کشیده شده و فشار داخل شکم کمتر گردد.

تنفس‌های شکمی هم بسیار موثر است. همینطور سبب کاهش دردهای ناحیه شکم شده و اضطراب و استرس را نیز کم می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید