کرونا

مدیریت استرس کرونا (covid – 19)

کرونا (covid – 19) یک بیماری عفونی است مدیریت استرس کرونا در مواجه با بیماری کرونا نقش به سزایی در کنترل این بیماری دارد . بیماری کرونا سرایت بسیار بالایی دارد به گونه ای که از اواخر سال میلادی گذشته از چین شروع شد اما همه قاره ها را تحت نفوذ خود قرار داده و به اکثر کشورها گسترش یافت به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی ( Who) رسما اعلام اپیدمی جهانی ( پاندمی ) را کرد و برای مقابله با بیماری کرونا توصیه ها و دستورالعمل های بهداشتی را مطرح کرد مانند :

شستشو مکرر دستها با آب و صابون ، خود داری از روبوسی و دست دادن ، پوشاندن دهان و بینی حین عطسه و سرفه ، حفظ  فاصله حداقل دو متری از افراد ، اجتناب از حضور در مکان های شلوغ و …

ترس از همه گیری کرونا باعث افزایش سطح استرس در ما می شود که البته طبیعی و قابل انتظار است اما اگر مدیریت استرس درست برای آن انجام نشود سبب بروز مشکلات روحی ، روانی و حتی تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و ما را آسیب پذیرتر خواهد کرد واقعیت این است که ما نمی توانیم تمام موقعیت های استرس آفرین را از زندگی خود حذف کنیم ؛ اما می توانیم با آشنایی با روشهای مدیریت صحیح این استرس ها ،  زندگی آرام تری را برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم .

برای مدیریت استرس کرونا چه باید کرد ؟

۱ – پذیرش شرایط موجود و درک این مطلب که بطور موقتی با یک خطر و تهدید جدی برای سلامتی خود و اطرافیانمان مواجه هستیم پس باید خود را با شرایط جدید سازگار کنیم ( هنر انسان های باهوش ) آرامش خود را حفظ کنیم تا با شکیبایی و منطقی از آن عبور کنیم.

۲ – خود مراقبتی : یعنی تمام توصیه ها و دستورالعمل ها ی بهداشتی را که می تواند سخت و کمی خسته کننده باشد رعایت کنیم .

۳ – در این شرایط بازار شایعات و اخبار ضد و نقیض داغ است اگر قرار باشد اطلاعات مان را از هر منبعی به دست آوریم ، این کار موجب افزایش استرس می شود پس توجه کنید که اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع علمی مثل سازمان بهداشت جهانی ، وزارت بهداشت و یا دانشگاه علوم پزشکی شهری که درآن زندگی می کنید کسب کنید بطور وسواس گونه در همه کانال ها و گروهها به دنبال مطلب نگردید .

۴ – در این شرایط باز سازی شناختی را بکار ببندیم یعنی مهارت شناسایی افکار ناسالم و تغییر آنها به فکر های سالم .

یکی نوع از افکار ناسالم نادیده انگاری است یعنی خطرات ناشی از ویروس کرونا را در نظر نگرفته ، اصول بهداشتی را رعایت نکرده یا به سفر برویم .

نمونه افکار نادیده انگاری :

من قوی تر از آنم که کرونا بگیرم .

من با خوردن خوراکی های خاص در برابر کرونا مصون هستم .

الکی شلوغش می کنند این قدرها هم مهم نیست .

یا گاهی افرادی افکار ناسالم فاجعه آمیز دارند که سبب می شود بیش از حد مضطرب و نگران شوند مثلا :

من از بس بد شانسم ؛ رعایت هم بکنم کرونا می گیرم .

یا : هر حرکتی مرا به کرونا نزدیکتر خواهد کرد .

بهتر آن است که افکار سالم را در ذهن تقویت کنیم بطور مثال :

خطر بسیار جدی است اما با حفظ آرامش و رعایت توصیه های بهداشتی در خانه می مانم تا بتوانم این مرحله را به سلامتی سپری کنم .

۵ – مدیریت زمان و برنامه ریزی سبب کاهش استرس و خستگی و بلاتکلیفی خواهد شد اگر برنامه ریزی درست نداشته باشید گاهی حتی در روابط با سایر اعضا خانواده دچار مشکلاتی می شوید ‌.

مدیریت زمان برای انجام یکسری کارها مانند : ورزش در خانه همراه با دیگر اعضا خانواده ، کمک به یک دیگر در انجام کارهای خانه ، دیدن فیلم ، نقاشی خطاطی ، تغییر دکوراسیون خانه و …..

۶ – به جای فکر کردن به گذشته و غصه خوردن و یا بی دلیل نگران آینده بودن ؛  برای اتفاقاتی که ممکن است اصلا رخ ندهد از لحظه و حال استفاده کنید .

۷ – نگاه امیدوارانه داشته باشید .امید نیروی هیجانی است که تخیل را به سمت موارد مثبت هدایت می کند امید انعطاف پذیری، نشاط و توان تحمل سختی های زندگی را بالا می برد امید مانع خستگی و افتادن به دام افسردگی می شود امید انرژی افزاست .

۸ – خوش بین باشید .

افراد خوش بین جهت گزینی های مثبت را در نظر می گیرند خوش بینی باعث افزایش امیدواری و توان مقابله ای بهتر می شود فرد خوش بین شرایط کرونا را فرصتی مناسب برای انجام کارهایی که تاکنون وقت پرداختن به آنها را نداشته می داند او زانوی غم بغل نمی گیرد .

۹ – خود باوری  :

یعنی داشتن این باور که من کفایت و شایستگی لازم برای عملکرد مناسب و موثر در این شرایط کرونایی را دارم می توانم از خودم و دیگران به خوبی محافظت کرده و ازین بحران عبور کنم .

۱۰ – مهارت تاب آوری را تمرین کنم :

افراد تاب آور در عین داشتن استرس و سختی ؛ سعی می کنند با صبوری و خستگی ناپذیری تعادل زیستی و روانی خود را حفظ کرده و در برابر مشکلات کم نیاورند .

تاب آوری نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی ، عاطفی و شناختی است .

در کنار راهکارهای گفته شده ؛ داشتن خواب کافی ، تغذیه مناسب ،  ورزش ، مراقبه ، یوگا ، دعا ، کمک گرفتن از دیگرانی که به شما دلگرمی می دهند ، استفاده از شوخی و طنز و هر فعالیت ساعی که بتواند به تنظیم هیجان و بروز آنها کمک کند سبب  افزایش عملکرد اندامهای بدن ،  تقویت سیستم ایمنی و ایجاد خلق مثبت در شما  خواهد شد .

امید به اینکه با سلامتی و ارامش این بحران را پشت سر بگذاریم.

نویسنده : سمیرا شیر محمدی  دکترای تخصصی روانشناسی

باز نویسی : شراره مسرور

سایت سازمان بهداشت جهانی :

Who : world  health  organization

 Kh Roosta : Www.un.org.ir

 Kh Roosta : مركز اطلاعات سازمان ملل در تهران

دوره های سلامت مادران

مرکز سلامت مادران

پیج اینستاگرام سلامت مادران

دیدگاه‌ خود را بنویسید