بنظرشما-مردان-هم-بارداری-را-تجربه-می‌کنند؟

تغییرات بدن خانم‌ها در دوران بارداری بسیار زیاد است و کاملاً مشهود؛ اما طبق پژوهشی جدید، مردان نیز همراه همسران باردارشان دچار تغییرات هورمونی مشابهی در بدن خود می‌شوند که روی رفتار آنها با کودک تاثیر می‌گذارد.

همانطور که جنین در رحم مادر رشد می‌کنند، میزان تستوسترون پدر نیز کاهش می‌یابد. تستوسترون کمتر باعث توجه بیشتر پدر به خانواده و کودک می‌شود و باعث مهربانتر شدن پدر شده و باعث می‌شود، پدر در تامین آینده فرزند و مادر کوشاتر باشد.

در واقع پژوهشگران می‌گویند که شاید این خصوصیات به علت کاهش تستوسترون آقایان باشد؛ زیرا خود را آماده می‌سازد تا پس از تولد نوزاد از خانواده بهتر مراقبت کنند.

پژوهشگران معتقدند: میزان کمتر تستوسترون با رضایت بیشتر از زناشویی و والدی حساس‌تر بودن ارتباط دارد این تغییرات پدر را برای والد شدن آماده می‌سازد.

از طرفی مردان بواسطه‌ی پدر شدن تغییرات هورمونی دیگری مانند افزایش هورمون اکسی توسین را خواهند داشت. این هورمون کاملاً به رفتار والدانه مربوط است. پدرانی که اکسی توسین بیشتری در بدنشان آزاد می شود، بیشتر با بچه‌ها بازی می‌کنند و بیشتر دلبسته‌ی آنها می‌شوند.

زنانی که مادر می‌شوند هورمونی بنام پرولاکتین در تغذیه کودک با شیر مادر نقش دارد؛ اما پرولاکتین بدن مردانی که پدر می‌شود هم درست مانند زنان در ماه‌های آخر بارداری همسر  بالا می‌رود.

مردانی که پرولاکتین بیشتر ترشح می‌کنند هوشیاری و مسولیت بیشتری نسبت به گریه نوزاد نشان می‌دهند.

همچنین پدرها همراه همسر باردارشان افزایش وزن می‌یابند که بی‌تردید بر میزان هورمون‌های آنان اثر می‌گذارد. حدود ۱۹ درصد از پدران افزایش وزن و ۹ درصد آنها کاهش وزن در طول بارداری داشته‌اند

جالب است بدانید

گاهی اوقات این تغییرات شدیدتر رخ می‌دهد تا جایی که پدر تجاربی همانند تجربه‌های مادر را پیدا می‌کند در این موارد پدر قادر است بسیاری از مشکلاتی که برای مادر به وجود می‌آید را تجربه کند مثل تغییر ذائقه، حالت تهوع، کمر درد، چنگ شدن پا و خیلی از موارد دیگر حتی ورم کردن. محققان به این عارضه سندروم همدردی بارداری می‌گویند.

همینطور بدانید که  از بین بیشترین مشکلاتی که پدر در طول بارداری ذکر می‌کند مواردی مانند استرس و اضطراب در مورد سلامتی همسر و جنین، کاهش تمرکز، بی‌حوصلگی، خستگی، مشکلات خواب، نوسانات خلقی و سردرد می‌باشد.

گروهی از پدران از مشکلات گوارشی مثل کاهش یا افزایش اشتها، نفخ شکم و سوزش سر دل شاکی بودند.

طبق تحقیقات و آخرین بررسی یک مطالعه نشان می‌دهد که ۷۳ درصد مردان حداقل یک مورد از علائم دوران بارداری را تجربه کرده‌اند و ۲۷ درصد آنها در این دوران مشکلی را تجربه نکرده‌اند. جالب است بدانید این علائم در مردان ایرانی نسبت به کشورهای دیگر نسبتاً بالاتر است.

هرگونه اختلال در رابطه جنسی زوجین مثل کاهش میل جنسی یا عدم توانمندی در دوره بارداری و ماه‌های اول تولد کودک می‌تواند طبیعی باشد. در صورتی که این امر طولانی یا از دیدگاه یکی از زوجین غیر عادی تلقی شود مشاوره  توصیه می‌شود.

اگر این هیجانات و تجربیات مانع روند طبیعی زندگی شما و ارتباط با همسرتان می‌شود، حتماً مشاوره کرده و حضور در کلاس‌های آمادگی برای پدر شدن و همراهی با دیگر پدران نقش بسیار مهمی در پذیرش این تغییرات دارد.

پس تغییرات بارداری اصلاً مختص به خانم‌ها نیست و پدران هم به درجات مختلف آن را تجربه می‌کنند.

منبع آمار : ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید