استفاده-از-لوازم-آرایش

وقتی باردار می‌شوید دنیای شما تغییر می‌کند. بسیاری از موادی که برای ارایش پوست، مو ، ناخن و… استفاده می کردید ممکن است پس از جذب و عبور از لایه اپیدرم و درم وارد جریان خون شده و از سد جفتی نیز عبور کرده و به جنین برسد. پس بهتر است در دوران بارداری با دقت بیشتر و هماهنگی با متخصص پوست استفاده از مواد آرایشی پیش برود.

در طی نه ماه بارداری، بعضی مادران دچار تغییرات پوستی می شوند مانند:

خشکی پوست، ملاسما یا لک بارداری، آکنه، اگزما، استرچ یا ایجاد خطوط روی شکم و … در این موارد کمک از متخصصین می تواند راهگشا باشد.

استفاده از لوازم آرایشی در بارداری ممنوع نیست؛ اما اگر در آنها از فرمالدئید، رتینوئید، سالیسیلیک اسید و….به کار رفته اجتناب کنید. در همه مطالعات، استفاده کمتر از لوازم آرایشی در بارداری توصیه شده است زیرا در کنار استفاده ازین مواد، مادر گاهی در معرض تغذیه نامناسب، افزایش وزن، الودگی هوا، امواج و… نیز قرار می گیرد که برای مادر و جنین مشکل ساز خواهد بود. پس باید استفاده از موادی که در کنترل ماست، مثل لوازم آرایشی محدود شود.

به موارد توجه فرمایید:

در مصرف تمام مواد آرایشی به کیفیت آنها توجه شود.

استفاده از کرم های مرطوب کننده منعی ندارد.

ضد آفتاب های شیمیایی توصیه نمی شود زیرا حاوی اکسی بنزن هستند که میتواند جذب بدن شده و اختلال در کارکرد هورمو ن ها ایجاد کند و مضر برای مادر و جنین باشد. اما از ضد افتابهای مخصوص بارداری ویا مخصوص کودکان میتوان در بارداری استفاده کرد.

کرم های Anti aging اکثرا رتینوئید دارند بهتر است استفاده نشود و باید دو تا سه ماه قبل از بارداری مصرف داروهای حاوی رتینوئید متوقف گردد.

استفاده از رژ لب ها محدود شود زیرا ممکن است جذب مواد زائد در بدن افزایش یافته و برای جنین مضر باشد.

انجام مانیکور، پدیکور، پولیش ناخن و کاشت ناخن و…ممنوع نیست. اما بعضی از موادی که جهت پولیش استفاده می شود حاوی فرمالدئید، تولوئن و فتالات هستند که می تواند سبب سردرد و یا تهوع شود. فتالات ها موادی هستند که روی غدد درون ریز اثر می گذارند بهترین انتخاب این است که انواع پولیش کمتر استفاده شود و از انواع غیر سمی و بر پایه اب و هیپو آلرژیک (مواد آلرژن و حساسیت زای کمتر) باشد.

ژل های استفاده شونده گاهی بوی تندی دارند (در بارداری حس بویایی مادر فویتر و حساس تر است) و مادر را دچار تهوع و استفراغ می نمایند.

در انجام کاشت ناخن، گاهی آسیب به پوست، التهاب و فرمزی  و عفونت رخ داده و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خواهد شد پس بهتر است کاشت ناخن را به بعد از بارداری موکول نمایید.

در انتخاب آرایشگاه دقت کنید که حتما فضای بزرگ ومناسب داشته باشد، در زمانی که خلوت هست مراجعه کنید، حتما ماسک بزنید، جایی قرار بگیرید که  پنجره باز و تهویه مناسب باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید